exnet.gr
Τηλεφωνία
Η Apple ξορκίζει τα… φάλτσα με «ριζικό λίφτινγκ»
05/05/2016

Σαρωτικές αλλαγές ετοιμάζει η Apple για την υπηρεσία μουσικής streaming, μετά την κυκλοφορία της νέας εφαρμογής το περασμένο καλοκαίρι, η οποία δεν ενθουσίασε καταναλωτές και κριτικούς. Εκτός από τις «χλιαρές» κριτικές, η Apple βρέθηκε αντιμέτωπη και με τις παραιτήσεις των εξειδικευμένων στελεχών που είχε προσλάβει για να «φρεσκάρουν» την υπηρεσία μουσικής.

Συγκεκριμένα, η εταιρεία σχεδιάζει να αλλάξει τη διεπαφή χρήστη στο Apple Music ώστε να είναι πιο εύχρηστη, όπως αποκαλύπτουν στο Bloomberg άτομα που έχουν πρόσβαση στο νέο προϊόν. Με την αλλαγή αυτή, η Apple σκοπεύει επίσης να ενσωματώσει καλύτερα τους τομείς streaming και λήψεων (download) και να αναπτύξει την υπηρεσία online ραδιοφώνου, αναφέρουν οι ίδιες πηγές. Η νέα υπηρεσία αναμένεται να παρουσιαστεί στο Διεθνές Συνέδριο Προγραμματιστών (Worldwide Developers Conference) τον Ιούνιο. Οι αλλαγές στη σχεδίαση του προϊόντος θα συνοδεύονται και από νέα στρατηγική μάρκετινγκ που θα στοχεύει σε αύξηση των πελατών της υπηρεσίας streaming που παρέχεται με 10 δολάρια/μήνα.

Την ώρα που οι πωλήσεις του iTunes έχουν «κολλήσει» και το ανταγωνιστικό Spotify συνεχίζει να προσελκύσει νέους χρήστες, η Apple προσπαθεί να ξανακερδίσει την ηγεμονία της στον τομέα της μουσικής. Πριν από δύο χρόνια εξαγόρασε την Beats Music, σε μια προσπάθεια να συνδυάσει την τεχνογνωσία της στον τομέα της τεχνολογίας με την εμπειρία των στελεχών της Beats στον κλάδο της ψυχαγωγίας, όπως ο Jimmy Iovine.
Το εγχείρημά της, όμως, δεν έχει αποφέρει μέχρι στιγμής τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Η εξαγορά προκάλεσε σοβαρούς τριγμούς στο εσωτερικό της Apple που οδήγησαν αρκετά στελέχη της στην παραίτηση. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι το νέο προϊόν που σχεδιάστηκε δεν πληροί τα υψηλά κριτήρια της Apple, σύμφωνα με τους κριτικούς. Η εταιρεία ακόμη προσπαθεί να εντάξει τους εργαζομένους και τα αντικείμενα του streaming και του downloading σε μια ομοιογενή στρατηγική για τη μουσική.

Μετά την αναγκαστική αναδιάρθρωση σε επίπεδο διοίκησης, το νέο περιβάλλον της υπηρεσίας επιβλέπει ο επικεφαλής Περιεχομένου Robert Kondrk και το «κεφάλι» της Nine Inch Nails, Trent Reznor. Στο νέο προϊόν έχουν συνεισφέρει, επίσης, ο επικεφαλής σχεδίασης Jony Ive, μαζί με τα κορυφαία στελέχη Iovine και Eddy Cue.

Ο CEO της Apple, Tim Cook, στηρίζει τις ελπίδες του σε υπηρεσίες όπως το Apple Music για να δώσει ώθηση στην ανάπτυξη της εταιρείας, μετά τα σύννεφα που έχει προκαλέσει η επιβράδυνση στις πωλήσεις των iPhone. Πολλοί αναλυτές εκτιμούν ότι μια από τις μεγαλύτερες απειλές αυτή τη στιγμή για την Apple είναι η αδυναμία της να σχεδιάσει ισχυρά εργαλεία Internet που θα συμβαδίζουν στα όμορφα –από σχεδιαστικής άποψης– προϊόντα της. Για παράδειγμα, οι λειτουργίες iCloud, Maps, Photos και Siri θεωρούνται υποδιέστερες του ανταγωνισμού.

Η Apple ήταν πρωτοπόρος στη μετάβαση από τη συμβατική στην ψηφιακή μουσική. Όταν, όμως, εξαγόρασε την Beats, το iTunes είχε ήδη πάρει την κατιούσα. Για τον Iovine και τα υπόλοιπα στελέχη της Beats, η λύση ήταν προφανής: η εταιρεία πρέπει να στρέψει τα χρήματά της από το iTunes σε on-demand υπηρεσίες μουσικής streaming, όπως αυτές που σχεδιάζει η Beats.

Η διοίκηση της Apple συμφώνησε με αυτό το σχέδιο και ανέστειλε την ανάπτυξη κάποιων προϊόντων της προκειμένου να επενδύσει κεφάλαια στη νέα υπηρεσία streaming. Το Apple Music, όμως, που κυκλοφόρησε τον περασμένο Ιούνιο δεν είναι την αναμενόμενη ανταπόκριση. Ναι μεν οι κριτικοί εξήραν την ποικιλία των κομματιών, αλλά δεν είχαν εξίσου καλή άποψη για τη διεπαφή χρήστη. «Η σχεδίαση της εφαρμογής περιέχει τόση πληροφορία που δυσκολεύει την πλοήγηση», έγραψε το CNET.

Η Apple δεν θέλησε να προωθήσει τη νέα της υπηρεσία σε πελάτες που αγοράζουν a la carte, καθώς δεν ήθελε να υπονομεύσει την επικερδή αυτή δραστηριότητα. Το App Store δίνει διέξοδο στην Apple όταν καλλιτέχνες όπως η Adele αρνούνται να διαθέσουν τα νέα τους κομμάτια σε υπηρεσίες streaming. Ταυτόχρονα, όμως, εξαγριώνει τους πελάτες που ξοδεύουν 10 δολάρια τον μήνα για να έχουν απεριόριστη πρόσβαση στη μουσική βιβλιοθήκη της Apple. Η κυκλοφορία του Apple Music δεν κατόρθωσε να κάμψει τις πωλήσεις άλμπουμ και τραγουδιών από το iTunes Store, οι οποίες παρέμειναν σταθερές στα 3,5 δισ. δολάρια, σύμφωνα με πηγές του Bloomberg. Πρόκειται για τον τριπλάσιο τζίρο από τις υπηρεσίες streaming.

Ο Iovine είναι έμπειρος μουσικός παραγωγός και θεωρείται το μεγαλύτερο «asset» της Apple στον τομέα του streaming. Δεν έχει επίσημο τίτλο –στα κεντρικά είναι γνωστός ως «Jimmy»– αλλά έχει χρεωθεί με την επιτυχία του νέου προϊόντος. Ενώ πέρυσι η Taylor Swift έκανε επίθεση δημοσίως στην Apple για την ισχνή αμοιβή που δίνει στους καλλιτέχνες, ο Iovine κατόρθωσε να βρει μια συμβιβαστική λύση, ρίχνοντας τους τόνους. Σήμερα, η Taylor Swift εμφανίζεται σε διαφημίσεις της Apple. Στις επιτυχίες του πιστώνονται οι συναυλίες που έχει κλείσει για την Apple με κορυφαίους καλλιτέχνες, καθώς και αποκλειστικότητες, όπως το τελευταίο άλμπουμ του Drake.

Μπορεί οι διασυνδέσεις του Iovine στη μουσική βιομηχανία να είναι πολύτιμες για την Apple, αλλά την ίδια ώρα γίνονται αφορμή για προστριβές στο εσωτερικό της. Υπάρχουν παραδείγματα που ενώ στελέχη της εταιρείας βρίσκονταν σε διαπραγματεύσεις με τον μάνατζερ ενός καλλιτέχνη, ο Iovine είχε τις δικές του συνομιλίες, χωρίς οι ίδιοι να το ξέρουν, αναφέρουν πηγές.

Δεν είναι λίγα τα νυν και πρώην στελέχη του τεχνολογικού κολοσσού που υποστηρίζουν ότι η σύνθετη διοικητική δομή λειτουργεί ως τροχοπέδη για την ανάπτυξη των προϊόντων. Ο Iovine είναι κορυφαίο στέλεχος του Apple Music, αλλά ο Kondrk διαχειρίζεται επί της ουσίας την καθημερινή λειτουργία από τα γραφεία της Apple στο Λος Άντζελες. Παράλληλα, τη δραστηριότητα επιβλέπει ο Cue από τα κεντρικά στο Κουπερτίνο, ενώ ο Reznor έχει σημαντικό λόγο στη σχεδίαση της εφαρμογής.

Πολλοί εργαζόμενοι της Beats ομολογούν ότι δυσκολεύονται να συνηθίσουν τη νέα εταιρικού κουλτούρα. Για να προχωρήσουν οι ιδέες για νέα προϊόντα, θα πρέπει να περάσουν πρώτα από μια σύνθετη διαδικασία εγκρίσεων –αφού πάρουν πρώτα το «Ok» από έναν αντιπρόεδρο όπως ο Kondrk. Η Apple θεωρεί πως με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζει υψηλή ποιότητα, αλλά οι εργαζόμενοι της Beats θεωρεί τις διαδικασίες αυτές ανούσια γραφειοκρατία.

Κάποια κορυφαία στελέχη της Beats έφυγαν από την Apple μετά την εξαγορά, συμπεριλαμβανομένου του CEO Ian Rogers που παραιτήθηκε τον Αύγουστο για να μεταγραφεί στη LVMH, του επικεφαλής σχεδίασης Ryan Goodman, του αντιπροέδρου μηχανικής Bobby Gaza και του visual designer Jackie Ngo. Κάποιοι από αυτούς έφυγαν επειδή μετατέθηκαν σε άλλα τμήματα, όπως το iBooks και το App Store ενάντια στη θέλησή τους. Αν και στους όρους της συμφωνίας που υπέγραψαν με την Apple περιλαμβάνονταν κίνητρα για να μείνουν, εκείνοι επέλεξαν να φύγουν μετά από λίγους μήνες, πριν καν κυκλοφορήσει το Apple Music.

Φυσικά, οι εντάσεις είναι φυσιολογικές σε έναν τόσο μεγάλο οργανισμό, όπως η Apple. Πολλές φορές οι εξαγορές έχουν ως αποτέλεσμα παραιτήσεις, ιδίως όταν μια μικρή εταιρεία απορροφάται από μια πολύ μεγαλύτερη. Σύμφωνα με πηγές από την Apple, η «ζύμωση» αυτή ήταν ηθελημένη, στο πλαίσιο της προσπάθειας να έρθουν σε επαφή διαφορετικοί άνθρωποι προκειμένου να δημιουργήσουν κάτι πραγματικά καινοτόμο.

Τα αποτελέσματα θα φανούν τον Ιούνιο, στο συνέδριο των προγραμματιστών, που θα σηματοδοτήσει και τα πρώτα γενέθλια του Apple Music. Τα κορυφαία στελέχη της Apple έχουν εκφράσει την αισιοδοξία τους ότι η νέα σχεδίαση της υπηρεσίας θα γίνει δεκτή με ενθουσιασμό και διαβεβαιώνουν ότι η ομάδα έχει «δέσει».

«Σε σύγκριση με το YouTube, το Pandora και το Spotify, η Apple δεν έχει μεγάλο μερίδιο αγοράς», σχολιάζει ο Russ Crupnick, αναλυτής της MusicWatch. «Δεν πιστεύω ότι έχει εξαντλήσει τη δυναμική της, είναι νωρίς ακόμη», καταλήγει.
insider.gr

Σχετικα αρθρα

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *